Wózki widłowe toyota
Wózek widłowy, czy też mówiąc bardziej profesjonalnie – wózek jezdniowy przenośnikowy jest kołowym pojazdem mechanicznym o napędzie silnikowym, przystosowanym do przewożenia materiałów o masie osiągającej do kilkudziesięciu ton. Wózki widłowe wykorzystywane są przede wszystkim do prac rozładunkowych w magazynach, fabrykach czy portach. Materiał przeznaczony do przetransportowania umieszcza się zwykle na specjalnych paletach, następnie zaś ładuje na wózek.
Budowa wózka widłowego
Typowe wózki widłowe składają się z następujących elementów:
– wykonana ze stali rama,
– podwozie z czterema bądź trzema kołami (w zależności od zastosowania),
– silnik niskoprężny zasilany benzyną albo LPG, silnik wysokoprężny zasilany olejem napędowym bądź silnik elektryczny, zasilany z baterii akumulatorów,
– przeciwwaga, czyli umieszczone w tylnej części wózka dodatkowe obciążenie, mające zapewnić równowagę podczas transportu materiałów przeciążających przednią część wózka,
– zamocowany pionowo, z przodu wózka maszt, za pomocą którego możliwe jest podnoszenie, opuszczanie i pochylanie ładunku,
– płyta czołowa zwana karetką, będącej stalowym elementem zamocowanym do masztu, służącą do zamontowania wideł i kraty ochronnej,
– widły, wykonane z jednolitego kawałka stali w kształcę litery L, poruszane w pionie za pomocą łańcucha,
– krata ochronna wykonana z metalowych płaskowników, mająca zabezpieczać przewożone materiały przez zsunięciem się na osobę kierującą wózkiem,
– metalowa klatka bezpieczeństwa, która chroni operatora wózka przez spadającymi przedmiotami,
– kabina operatora, gdzie znajduje się kierownica, pedały i dźwignie służące do sterowania wózkiem.
Podział wózków widłowych
Podziału wózków widłowych dokonać można na podstawie trzech podstawowych kryteriów. Pierwszym z nich jest napęd. Na tej podstawie wyróżnić można wózki elektryczne (inaczej sieciowe), akumulatorowe, benzynowe, wózki Diesel i inne. Drugim kryteriów podziału jest cecha eksploatacyjna, i tutaj wyróżnia się wózki naładowane, unoszące, podnośnikowe, ciągnikowe i specjalne. Ostatnie kryterium to sposób kierowania. Spotkać można się z wózkami prowadzonymi, podestowymi, wyposażonymi w fotel i zdalnie sterowanymi.
Kierowanie wózkiem i operowanie ładunkiem
Kierowanie wózkiem odbywa się przy pomocy specjalnych urządzeń sterujących podobnych do tych, które wykorzystywane są w samochodach. Znajduje się tam kierownica, pedały gazu i hamulca, a w niektórych modelach także sprzęgło. Uzależnione jest to od zastosowanego układu napędowego. Może być nim skrzynia biegów (ze sprzęgłem ciernym lub hydrokinetycznym), przekładnia hydrokinetyczna bądź przekładnia hydrostatyczna. W zdecydowanej większości wózków znajdują się tylko dwa biegi (wolny i szybszy) dotyczące obu kierunków jazdy. Pomimo wielu podobieństw prowadzenie wózka widłowego znacznie różni się od kierowania samochodem. Dzięki specjalistycznej budowie możliwe jest wykonywanie precyzyjnych manewrów na niewielkiej przestrzeni, wózek jest też znacznie zwrotniejszy od samochodu. Należy także pamiętać o środku ciężkości załadowanego wózka – w przypadku zakrętów na zbyt dużej prędkości dojść może do wypadku (przewrócenia się wózka).
Mechanizmy zamontowane w wózkach pozwalają na podnoszenie i opuszczanie wideł, niektóre modele mogą tez manewrować masztem w przód i tył. Ładunek powinien być umieszczony równolegle do podłoża, na wyprostowanych widłach i podniesiony około 30cm nad podłoże. Następnie należy nachylić maszt w kierunku operatora, podjechać na miejsce załadunku, podnieść towar na odpowiednią wysokość, wyprostować masz, opuścić widły a następnie odjechać spod palety i opuścić widły. Prawidłowy rozładunek wykonuje się przy pomocy tych samych czynności wykonywanych w odwrotnej kolejności.
Możliwości wózków
W zależności od konkretnego typu udźwig wózka widłowego wynosi od kilkuset kilogramów do 5 ton. Niektóre, specjalne typy wózków mają udźwig wynoszący nawet 50 ton. To, ile udźwignie konkretny model uzależnione jest od jego konstrukcji i poszczególnych parametrów, wszelkie wytyczne znaleźć można w instrukcji i dokumentacji techniczno-ruchowej.
Wózki widłowe Toyota
Toyota Motor Corporation to japoński koncern motoryzacyjny, który założony został w 1937 roku. Poza samochodami osobowymi (marki Toyota, Daihatsu, Lexus, Hino Motors, Scion) firma produkuje też samochody dostawcze i inne pojazdy, między innymi właśnie wózki widłowe. Urządzenia te cenione są przez użytkowników na całym świecie ze względu na solidne wykonanie, zastosowanie elementów i części wysokiej jakości i bezawaryjność. Są to wózki szybkie i bardzo wydajne, jednocześnie gwarantują w pełni komfortową i bezpieczną pracę. W ofercie firmy znajdują się wózki widłowe ręczne, elektryczne wózki paletowe, elektryczne wózki podnoszące, wózki wysokiego składowania, wózki holownicze, wózki z przeciwwagą (elektryczne i spalinowe), wózki do jazdy wąskimi korytarzami, wąski automatyczne i półautomatyczne, wózki do kompletacji zamówień i inne.
Najnowsze komentarze